ادعای عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه مشاوران املاک درباره انجام معاملات مسکن با بیت‌کوین! پیش فروش دناپلاس ایران خودرو آغاز شد | با ۳۵۰ میلیون دناپلاس سوار شوید (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسیدن به حقوق و دستمزد کارگران در مجلس بسیار سخت‌تر از جلسات شورای عالی کار است  ثبات قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار مشهد از ابتدای سال ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی
سرخط خبرها

دانش‌بنیان‌شدن پیش‌شرط امنیت غذایی

  • کد خبر: ۱۱۰۲۸۷
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
دانش‌بنیان‌شدن پیش‌شرط امنیت غذایی
دکتر علیرضا سوهانی - استاد کشاورزی دانشگاه آزاد مشهد

همواره توجه به امنیت غذایی و برنامه‌ریزی در این زمینه در مرکز توجه همه کشور‌ها بوده است، بااین‌حال این روز‌ها جنگ اوکراین و روسیه و نوسان قیمت موادغذایی در بازار‌های جهانی سبب شده است توجه به این مسئله بیشتر از گذشته شود. کشور‌های زیادی اکنون درصددند تا با اصلاح و بهینه‌سازی بخش کشاورزی بتوانند امنیت غذایی شان را ارتقا بخشند.

دراین‌میان، ایران نیز ازجمله کشور‌هایی است که دغدغه توجه به امنیت غذایی درآن به‌دلیل مسائلی مانند خشک‌سالی و گرانی قیمت موادغذایی در بازار‌های جهانی افزایش یافته است. علاوه بر این، برآورد‌ها نشان می‌دهد که کشاورزی به‌شکل سنتی سبب هدررفتن بخش زیادی از منابع آبی و همچنین نهاده‌ها در بخش کشاورزی ایران می‌شود. همین مسئله تأمین امنیت غذایی را بیش از پیش به خطر می‌اندازد.

درباره افزایش تأمین امنیت غذایی، راهکار‌های مختلفی تاکنون ارائه شده است، اما همه صاحب‌نظران بر این مسئله که از راه‌های دستیابی به این مهم، یعنی دانش‌بنیان‌شدن بخش کشاورزی است، اجماع نظر دارند.

دانش‌بنیان‌شدن کشاورزی به‌حدی مهم است که رهبر معظم انقلاب نیز به آن توجه کرده‌اند. ایشان در رهنمودهایشان بر این مسئله تأکید کرده‌اند. اما برای حمایت از دانش‌بنیان‌شدن بخش کشاورزی در ایران چه اقداماتی باید انجام شود؟ اول اینکه ایران ظرفیت‌های زیادی برای دانش‌بنیان‌شدن بخش کشاورزی دارد و می‌توان با یک برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت، کشاورزی کشور را به‌سمت دانش‌بنیان‌شدن سوق داد.

اکنون شرکت‌های زیادی در حوزه کشاورزی توانسته‌اند بسیاری از مکمل‌ها و محصولات مرتبط با کشاورزی را تولید کنند؛ محصولاتی که تا پیش از این از خارج وارد کشور می‌شد. یکی از اقدام‌های اولیه که برای حمایت از دانش‌بنیان‌شدن کشاورزی باید انجام شود، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران است.

برای حمایت از آن‌ها باید واردات محصولات مشابه به کشور ممنوع شود تا برای تولیدات ایرانی دانش‌بنیان، بازار ایجاد شود. اکنون شاهدیم که در حوزه‌های وارداتی دیگر مانند لوازم‌خانگی و حتی خودرو سعی می‌شود که دغدغه حمایت از تولید داخلی گنجانده شود.

باتوجه به اهمیت حفظ امنیت غذایی در کشور، انتظار می‌رود که حمایت از تولید داخلی در واردات نهاده‌ها و مکمل‌های کشاورزی لحاظ شود و نگذاریم محصولاتی که نمونه داخلی دارند، وارد کشور شوند. بازارسازی برای تولید محصولات دانش بنیان در بخش کشاورزی سبب می‌شود شرکت‌های نوپای ایرانی بتوانند به مرور رشد کنند و حتی کم کم محصولاتشان را به خارج از کشور هم صادر کنند.

درنهایت، راه اصلی رشد شرکت‌های دانش بنیان و تبدیل شدن آن‌ها از شرکت‌های کوچک و متوسط به شرکت‌های بزرگ، ایجاد بازار و خرید از آن هاست تا این شرکت‌های کوچک مقیاس بتوانند کسب وکارشان را گسترش دهند و توان رقابت با شرکت‌های بزرگ جهانی را پیدا کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->